דגימת נוזל מוחי-שדרתי (CSF) בכלבים

נוזל מוחי-שדרתי (Cerebrospinal fluid – CSF), הוא נוזל הנמצא בחלל הסאב-אראכנואידי המקיף את המוח ואת חוט השדרה.
החלל הסאב-אראכנואידי הוא המרווח שנמצא בין השכבה החיצונית והקשיחה (dura mater) של הרקמה העוטפת את המוח ואת חוט השדרה, לבין השכבה הפנימית והרכה שלה (pia mater).
הנוזל דומה לסרום (שקוף ובעל כמות תאים נמוכה) ומטרתו לשמור על לחץ אחיד בסביבת המוח וחוט השדרה. בדיקת ה-CSF היא למעשה ניקור ונטילת דגימה מנוזל זה למטרות אבחון.

מה ניתן ללמוד מדגימת ה-CSF?

הבדיקה נעשית על ידי נוירולוג מומחה בלבד (תמונה 1), במהלך הבדיקה נוירולוג מומחה נוטל דגימה מנוזל זה על מנת לאבחן דלקות של מערכת העצבים (דלקת של המוח , דלקת קרום המוח) ועל מנת לאבחן את הגורם לדלקת. הבדיקה מאפשרת לזהות את אופי התהליך במערכת העצבים (זיהומי – חיידקי, ויראלי, טפילי, סטרילי או גידולי).  פעמים רבות, הבדיקה מבוצעת לאחר הדמיה ששללה תהליכים תופסי נפח (דוגמאת גידול או ציסטה). כאשר נעשית על ידי רופא המוסמך לכך (נוירולוג מומחה) תוך נקיטת אמצעי הזהירות המתבקשים הבדיקה אינה מסוכנת.

 

דגימת נוזל חוט שדרה מכלב
דר סרוגו בזמן דגימת נוזל חוט שדרה מספייק, כלב טרייר בן 6 שנים שהופנה בשל כאב צווארי ואובחן כסובל מדלקת קרום המוח והשדרה. דגימת הנוזל של ספייק
לקיחת נוזל מח מכלבים
הנוזל נלקח למבחנת אפנדורף מיוחדת ומשם מועבר במהירות לאנליזה.

 

יש לבצע אנליזה של הנוזל בתוך 10 דקות מלקיחת הדגימה, אחרת היא נהרסת.
על מנת לבצע אנליזה, יש צורך בצנטריפוגה מיוחדת המשמשת לבדיקות נוזל חוט שדרה ומוח בלבד (cytospin). האנליזה הבסיסית כוללת ספירה תאים, רמות חלבון, רמות סוכר וציטולוגיה (הכנת משטחים מהנוזל שנלקח ואיפיון סוג התאים).
אנו ב VetNeuro מחזיקים מספר צנטריפוגות יעודייות מסוג זה במרכז הנוירולוגי בבית ברל, ובכל מרכזי החירום איתם אנו עובדים.
בנוסף, אנו מצוידים בצנטריפוגות ניידות, על מנת לאפשר ביצוע בדיקה זו גם במרפאה בה אתם מטופלים באופן שגרתי.

 

מכשיר הציטוספין- צנטיריפוגה מיוחדת אשר משמשת לאנליזה של נוזל חוט שדרה ומוח
מכשיר הציטוספין- צנטיריפוגה מיוחדת אשר משמשת לאנליזה של נוזל חוט שדרה ומוח לאחר הוצאתו. היא מאפשרת תנאים מיוחדים כך שניתן יהיה להסתכל על התאים לאחר מכן תחת מיקרוסקופ מבלי שהם יהרסו
אנאליזה ציטולוגית של דגימת נוזל מכלב
דר ברנון מבצע אנאליזה ציטולוגית של דגימת הנוזל שנלקחה מספייק, המיקרוסקופ שלנו מחובר ישירות למצלמה קח שבדוח הסופי הנשלח לבעלים ולווטרינר המפנה ניתן לקבל תמונות מתוך הבדיקה.

 

הניקור יכול להתבצע במטרה לתת תרופות באופן פרטני למערכת העצבים (כמו שיכוך כאבים או כימותרפיה), או כדי להזריק חומר ניגוד לעמוד השדרה על מנת לראותו בצילום רנטגן או סיטי (פרוצדורה זו נקראת מיאלוגרפיה והיא מחייבת שלילת דלקת בחוט השדרה לפני הזרקת החומר) .

 

כיצד מתבצעת בדיקת ה-CSF?

קיימים שני סוגים של דגימת CSF: ניקור ציסטרני וניקור מותני.

  • בניקור ציסטרני מבצעים גילוח וחיטוי באזור העורף של המטופל ולאחר מכן מוחדרת מחט ספינלית בבסיס הגולגולת לתוך תעלת השדרה, דרך שכבות הדורה והארכנואיד עד למרווח הסאב-אראכנואידי. הנוזל נאסף בטפטוף לתוך מבחנה.
  • בניקור מותני (מבוצע בגב התחתון של המטופל) מחט ספינלית מוחדרת אל האזור לאחר שהוא עובר גילוח וחיטוי. גם כאן, הנוזל מטפטף החוצה או נשאב בעזרת מזרק.

האם הבדיקה כואבת?

ההליך לא גורם לכאב, מאחר והוא מבוצע תחת הרדמה כללית.

האם נחוצים שיכוך כאבים או הרדמה?

הרדמה כללית הכרחית לביצוע הבדיקה. ההרדמה מביאה לחוסר הכרה, שליטה מלאה על כאב, ורפיון שרירים. בעלי חיים שעוברים את הבדיקה מקבלים חומרי שיכוך והרגעה לפני ההרדמה, המותאמים לכל מקרה באופן ספציפי על ידי הרופא המרדים, ולאחריהם חומר הרדמה תוך-ורידי לזמן קצר על מנת להכניס צינור הנשמה לתוך קנה הנשימה. דרך צינור זה מתחיל בעל החיים לקבל חומר הרדמה בגז ביחד עם חמצן, ובאופן זה הוא מורדם במהלך הבדיקה עצמה.

תוך כמה זמן יש תוצאות?

לרוב תוצאות ניתנות תוך כ 3-4 שעות.
לעיתים יש צורך לבצע בדיקות נוספות כמו תרבית חיידקים, בדיקות DNA לזיהוי גורמי מחלה וכדומה. במקרים אלה הבדיקות נשלחות למעבדה איתה אנו עובדים בגרמניה או למעבדת DNA בארץ והתשובות ניתנות תוך כ 3-4 ימים.

 

דגימת נוזל חוט שדרה של כלב הסובל מדלקת אוטואימונית במוח ובקרומי המוח
דגימת נוזל חוט שדרה של כלב הסובל מדלקת אוטואימונית במוח ובקרומי המוח
דגימת נוזל חוט שדרה מכלב
לעיתים ניתן לזהות גם תאי גידול בנוזל הCSF בעיקר בגידולים הקשורים למערכת כלי הדם במוח. בתמונה, דגימת נוזל חוט שדרה מכלב אשר סבל מגידול מוח מסוג אפנדימומה בחדר הלטראלי במוח. הגידול הוסר בהצלחה וגימי חי כשלוש שנים נוספות לאחר הסרת הגידול ונפטר בגיל 15 כתוצאה מבעיה אחרת בכליות.

 

תפריט נגישות