החיים עם כלב אפילפטי

מדוע לכלב שלי יש אפילפסיה?

בדרך כלל אין סיבה נראית לעין שבגללה כלבכם סובל מאפילפסיה. בחלק מגזעי הכלבים, כמו רועה גרמני, המחלה תורשתית. לעיתים אפילפסיה היא תוצאה של נזק מזערי למח כתוצאה ממכה בראש או חסר חמצן בזמן לידה קשה. ברוב המקרים, התקפי העווית מתחילים תקופות ארוכות אחרי שהנזק הראשוני נגרם ולכן קשה מאד למצוא את הקשר בין האירועים.

 

האם יש טיפול לאפילפסיה?

חשוב להבין, שהטיפול באפילפסיה אינו מרפא את המחלה, אלא מטפל בסימפטום שלה שהוא העוויתות. גם כלב שמטופל ונמצא בשליטה טובה בעוויתות עשוי להתעוות מפעם לפעם. הטיפול באפילפסיה נקבע באפן אינדיבידואלי ולעיתים עשוי לקחת מעט זמן עד שמוצאים את התרופה והמינון המתאים לכלב שלכם. דרושה סבלנות כשמטפלים באפילפסיה.

 

מתי מתחילים טיפול?

במידה ולכלבכם עבר אירוע עווית בודד, הווטרינר שלכם עשוי להמליץ לכם על מעקב בבית בטרם מתחילים טיפול כלשהו. התרופות שבהן משתמשים כנגד עוויתות באפילפסיה לא יפסיקו את העוויתות לחלוטין במקרים רבים, אולם הם יהיו בתדירות הרבה יותר נמוכה, ולכן חשוב מאד לדעת את התדירות של העוויתות לפני הטיפול, כדי להיות בטוחים שהטיפול שניתן יעיל. ברגע שכלבכם מתחיל את הטיפול, סביר להניח שהוא יהיה מטופל לשארית חייו. הטיפול חייב להינתן בצורה קבועה ובאותם זמנים במשך היום. הפסקה פתאומית של הטיפול עשויה לגרום לכלבכם להתעוות. לעיתים דרושים מספר שבועות/חודשים עד שמוצאים את המינון המתאים לכלב שלכם. בזמן הזה נדרשות לעיתים מדידות של רמות התרופה האנטי אפילפטית בדם, כדי לראות שריכוז התרופה בדם אינו גבוה או נמוך מדי.

 

האם מצב הכלב ישתפר כתוצאה מהטיפול?

במרבית המקרים הטיפול לא יפסיק את העוויתות באופן מוחלט. התרופות מאפשרות לרוב שיפור משמעותי בתדירות, משך וכמות ההתקפים- ועל ידי כך שליטה במחלה- כך שאיכות חייו של הכלב ושלכם לא תיפגע. ברוב המקרים, במידה והטיפול יופסק, העוויתות יחזרו. על פי רוב, אין בעיה לטפל לאורך שנים, אולם דרוש מעקב קבוע אצל הווטרינר שלכם כדי לוודא שאין תופעות לוואי לא רצויות על רקע הטיפול התרופתי. ברוב המקרים יש סיכוי טוב שלכלבכם יהיו חיים מלאים ושמחים למרות המחלה.

 

כמה קשה הטיפול?

מרבית הכלבים עם אפילפסיה נשלטים עם תרופות שניתנות באופן יומיומי דרך הפה. כשכלבכם יתחיל טיפול הוא יגיע בשבועות הראשונים לביקורות תכופות אצל הווטרינר שלכם, כדי לשמוע מכם על התגובה לטיפול (תדירות ההתקפים) ולוודא שאין תופעות לוואי לא רצויות. ברגע שהמחלה בשליטה, ביקורות דרושות כל חצי שנה לערך. לעיתים יהיה צורך בבדיקות דם ורמות של התרופה בדם.

רצוי מאד לנהל יומן מפורט שבו תציינו את תאריך ההתקף, משך ההתקף, אופי ההתקף וכמה זמן לקח לכלב לחזור לעצמו לחלוטין לאחריו.

על מנת להוריד יומן אפילפסיה לדוגמא לחצן כאן

להורדה והדפסה של דף המידע המלא לחצו כאן 

 

החומר ניתן כשרות לבעלי הכלבים ואינו מחליף בדיקה / יעוץ ווטרינרי

 

 

 

תפריט נגישות