כאבי גב וצוואר אצל כלבים וחתולים

כאב בכלבים וחתולים מערב מערכת מורכבת של תהליכים פיזיולוגים וכימיים, אשר מובילים להיווצרות תחושה לא נעימה שמטרתה להגן על הגוף. לרוב כאב מתבטא בצרחות פתאומיות או ביבבות מתמשכות. בחתולים לעתים הסימן היחיד לכאב הוא אובדן תאבון.

בניגוד לבני אדם, חיות המחמד שלנו מסתירות כאב, ולכן ברגע שהגענו למצב של צרחות כאב (ספונטאני או בעקבות מגע), עוצמת הכאב אותה הם חשים גדולה מאוד.

כאב אצל כלבים וחתולים
כלב במנח אופייני של כאב צווארי, שימו לב לראש המורכן, ולהחזקת הצוואר

אחד מהאזורים הנפוצים לכאב בכלבים הינו הצוואר. במקרים אלו הכלב ימנע מתנועה, ישמור על הצוואר נמוך ולעיתים יתקשה לאכול למרות תאבון תקין (ראו בתמונה). הכאב מונע מבעל החיים לבצע פעילויות אשר יכלו להחמיר או לגרום לפציעה. הכאב בחיות המחמד שלנו יכול להגיע מתוך הרקמה הפגועה, כמו במקרים של דלקות באזורים שונים בגוף (שרירים, מערכת עיכול, מערכת השתן וכו'), או כתוצאה מנזק הנגרם למערכת העצבים.

בסרטון:

בולדוג צרפתי המראה סימנים אופייניים של כאב צווארי אשר נגרם כתוצאה מפריצת דיסק. שימו לב לחוסר התנועה של הצוואר ומנח הראש הנמוך

הסיבות לכאב בכלבים וחתולים אשר קשור לפגיעה במערכת העצבים:

פריצת דיסק MRI כלב
MRI של פריצת דיסק צווארי (חץ אדום) אשר גרמה לצרחות כאב ושיתוק בכלב

בדיקה נוירולוגית מקיפה חשובה במקרים של כאב שכן סימנים של כאב שנראים ממקור נוירולוגי יכולים להיות בעצם כאבים ממקור אורתופדי, או מרקמות אחרות בגוף. דלקות פרקים לדוגמה יכולות לדמות כאב צווארי; כאב שמקורו באגן יכול לדמות כאב לומברי (של החוליות האחוריות) ולהיפך- כאב צווארי שנראה כמו צליעה אורתופדית או כאב בחוליות הגב האחוריות שנראה בבדיקה ראשונית ככאב שמקורו באגן. היות וצורת הטיפול שונה לחלוטין, יש חשיבות גדולה לאבחון מדויק של הבעיה.

יש לזכור, שחלק מהתרופות המשמשות לטיפול בכאבים בבני אדם רעילות לבעלי חיים, ולכן אסור לתת לחיות המחמד שלכם תרופה שלא הומלצה ישירות על ידי וטרינר.

גם בחיות מחמד כאב יכול להיות מוקרן. במקרים אלה, תחושת הכאב מורגשת רחוק ממקור הכאב עצמו: למשל כאב צווארי יכול להיגרם כתוצאה מפגיעות מוח (כמו דלקת קרום המוח, או גידולי מוח מסוימים).

סימנים נפוצים לכאב בכלבים וחתולים:

• יללות
  • צרחות ספונטאניות
  • מנח ראש מורכן
  • גב קמור
  • חוסר רצון ללכת
  • חוסר תאבון

גורמים נפוצים לכאב ממקור עצבי:

מידע זה מוגש כמידע כללי לרווחת המשתמשים ואינו מחליף בדיקת רופא – תמיד עקבו אחר הוראות הווטרינר המטפל שלכם.

תפריט נגישות